KOMUNIKAT STANDARD OCHRONY MAŁOLETNICH info w części kodowanej serwisu FPZ oraz mailach. Udostępniamy dla Państwa platformę, dzięki której już teraz mogą Państwo przystępować do Kodeksu RODO info w części kodowanej serwisu FPZ oraz mailach. KOMUNIKAT STANDARD OCHRONY MAŁOLETNICH info w części kodowanej serwisu FPZ oraz mailach.
Koronawirus a sytuacja seniorów
Federacja PZ, 2021-03-24 14:43:17

W Polsce rośnie liczna zachorowań na COVID-19. Obecna sytuacja ‒ już nie stan zagrożenia epidemicznego a stan epidemii ‒ może być dużym utrudnieniem nie tylko dla młodych ludzi oraz tych w średnim wieku, ale przede wszystkim stanowi problem dla części osób starszych. Choć z psychologicznego punktu widzenia może być to bardzo trudny czas dla seniorów. Zwłaszcza ze względu na konsekwencje dla zdrowia psychicznego i dobrego samopoczucia ważne jest, aby pamiętać o zaleceniach: ograniczmy wychodzenie z domu, dbajmy o higienę – często myjmy ręce, zachowajmy dystans społeczny, nośmy maseczkę, zakrywając nos i usta.

W tym trudnym czasie wiele z osób jest gotowych pomóc osobom starszym. Warto zwróć się o pomoc do bliskich lub do sąsiada, jeśli chodzi o robienie zakupów, dostarczanie leków czy wyprowadzanie psa, a także załatwienie jakiejkolwiek innej sprawy, np. urzędowej. Federacja Porozumienie Zielonogórskie również podejmuje działania, które mają na celu pomoc seniorom w tych trudnych dla nich czasach. Jedną z takich akcji jest „Telefon do seniora”.
Coś ci dolega, więc dzwonisz do lekarza. To niby oczywiste, ale nie dla każdego. Starsi ludzie nie zawsze są zorientowani, kiedy i do kogo się zgłosić po pomoc. Nie zawsze mają wystarczająco dużo siły, by zdobyć niezbędne informacje. Dlatego pielęgniarki i położne z praktyk podstawowej opieki zdrowotnej same dzwonią do pacjentów w wieku powyżej 75 lat, by zapytać, jak ci się czują. Akcja „Telefon do seniora” była realizowana niemal w całej Polsce i przyniosła wiele pozytywnych skutków.

– Nie spodziewałyśmy się z koleżankami, że te telefony tak wiele znaczą dla seniorów. Bardzo doceniają, że się o nich pamięta. Jeden pacjent się rozpłakał ze wzruszenia – mówi Jolanta Myśliwiec, pielęgniarka środowiskowa. – Pacjenci chętnie opowiadają, jak sobie radzą, pytają, korzystają z rad. Wyłapujemy też w trakcie tych rozmów osoby, do których musimy pójść, by pomóc im rozwiązać problemy dla nich duże, a dla nas nietrudne do załatwienia.
A co o akcji myślą sami zainteresowani? Oto kilka głosów seniorów. Pani Helena Janeczek-Głowacka z Kiełczowa mówi wiele ciepłych słów: – Nie wiem, kto wymyślił tę akcję, ale jest wspaniała. Bardzo się cieszę, że pani Jola dzwoni do mnie, przywozi mi leki, że o mnie pamięta.

– Byłam bardzo mile zaskoczona, kiedy zadzwoniła pani pielęgniarka. Nie spodziewałam się takiego telefonu – opowiada inna pacjentka, również pani Helena. – Od razu pobiegłam do męża, by powiedzieć mu, że nasza przychodnia tak się interesuje starszymi ludźmi się. To jest ujmujące.
Jednym ze skuteczniejszych metod na to, by nie zachorować na Covid-19 jest pozostanie w domu. Jednak nie zawsze jest to możliwe. Powody dla, których seniorzy jednak wychodzą z domu, są różne. Przede wszystkim mogą one być spowodowane poczuciem braku pomocy, obawą przed poproszeniem o nią. Nie powinni się tego obawiać. Z pewnością wielu sąsiadów chętnie pomoże np. w zakupach.

Ponadto osoby starsze często czują się samotne i takie wyjście może być podyktowane potrzebą kontaktu, dwa tygodnie w odosobnieniu bez rozmów ze znajomą panią z piekarni, bez odwiedzin wnuków czy innych osób bliskich może stanowić ogromny problem. Istnieje jednak wiele innych sposobów na kontakt z ludźmi bez fizycznej obecności. Najlepszą metodą są spotkania zdalne za pomocą np. wideorozmów. Akcja Federacji Porozumienie Zielonogórskie „Telefon do seniora” przyniosła i przynosi wielu seniorom przekonanie o poczuciu bezpieczeństwia, bo lekarze rodzinni i pielęgniarki są zawsze blisko swoich pacjentów.

Autor: Anna Fabiszak-Muzyka




ZWIĄZKI      LINKI      PARTNERZY      REKLAMA      KONTAKT