Komunikat - Aneksy opieka koordynowana dostępny w mailach oraz kodowanej części serwisu. Komunikat - Aneksy opieka koordynowana dostępny w mailach oraz kodowanej części serwisu. Komunikat - Aneksy opieka koordynowana dostępny w mailach oraz kodowanej części serwisu.
BEZ RUCHU W BEZRUCHU?
Lek. med. Małgorzata Stokowska – Wojda, 2021-10-21 13:13:56

Coraz więcej czasu spędzamy w pozycji siedzącej. Często wymaga tego od nas praca zawodowa oparta na wykorzystaniu komputera, ale operator koparki, wózka widłowego, czy kierowca też wykonuje swoją pracę siedząc. Zmęczeni po pracy lubimy wypoczywać na kanapie. Miło jest w wygodnej pozycji poczytać, obejrzeć film, a w sobotę zaprosić znajomych i posiedzieć przy stole. A ruch? Czy da się żyć w bezruchu? Pewnie tak, ale nie jest to dobry pomysł.

Ruch jest niezwykle ważny dla jakości naszego życia:
1. Pracujące mięśnie zużywają glukozę, pomagają w utrzymaniu właściwej masy ciała. O tym, że nie jest to proste świadczy plaga otyłości.
2. Brak aktywności fizycznej to ważny czynnik ryzyka podwyższonych wartości cholesterolu i trójglicerydów, stąd tylko krok do miażdżycy.
3. Ruch zmniejsza ryzyko wystąpienia cukrzycy i chorób układu krążenia jakimi obarczyła nas cywilizacja.
4. Wysiłek fizyczny trenuje nie tylko nasze mięśnie, ale również serce i płuca.
5. Ruszając się regularnie, dłużej zachowujemy sprawność fizyczną.
6. U osób starszych fizjologicznie zmniejsza się ilość tkanki mięśniowej, zwiększa się za to ilość tłuszczu. Aktywność pozwala zwolnić proces zaniku mięśni.
7. Ruch działa odstresowująco. Podczas wysiłku fizycznego wydzielają się endorfiny- te same substancje, które organizm produkuje po zjedzeniu poprawiającej nastrój czekolady.
8. Regularnie uprawiana aktywność fizyczna wpływa dodatnio na urodę. Oprócz dobrej sylwetki bez nadwagi nadaje ruchom młodzieńczą sprężystość.
9. Wysiłek fizyczny na świeżym powietrzu poprawia utlenowanie mózgu. W znacznym stopniu poprawia funkcjonowanie intelektualne.
Nie bez znaczenia jest rodzaj uprawianej aktywności fizycznej. Zdecydowanie odradzane są dyscypliny wymagające wysiłku na poziomie wyczynowym. Te należy pozostawić zawodowcom. Do ryzykownych sportów należą biegi długodystansowe: maratony i półmaratony. Co jakiś czas zdarzają się nagłe zgony podczas takich zawodów. Zdecydowanie polecana jest jazda na rowerze i spacery. Spacery to forma ruchu, która w zależności od tempa i dystansu jest właściwa dla wszystkich, na każdym poziomie wydolności fizycznej. A zaproszenie na spacer przyjaciół uczyni z niego sympatyczne spotkanie towarzyskie.
Specjaliści medycyny rodzinnej z Porozumienia Zielonogórskiego w myśl idei, że lepiej zapobiegać niż leczyć realizują projekt Szkoły Zdrowia Porozumienia Zielonogórskiego. W ramach edukacji prozdrowotnej, w przystępny, poradnikowy sposób przedstawiają wiedzę dotyczącą różnych aspektów zdrowia, dbania o dobre samopoczucie i dobrą kondycję.




ZWIĄZKI      LINKI      PARTNERZY      REKLAMA      KONTAKT